Tags

, , , ,

Bagt vesterhavs torsk og blomkålspuré med gremolata og hakkede mandler

Kender du det – middagsmaden er spist, men der er stadig lige præcis så meget mad tilbage, at man ikke kan lide at smide det ud. Ydermere, er madspild hipet så meget i øjeblikket, at man føler sig som en synder hvis en lille rest ryger i skraldespanden i stedet for at indgå i næste dags måltid. Så meget desto bedre føltes det, at bruge resten af den dampede vesterhavs torsk og blomkålspuré fra gårsdagens middag hvor min søster var på besøg. Det kom der denne “ret” ud af som blev indtaget efter en marathon familie julefrokost som ikke ligefrem efterlod megen appetit. Alligevel meldte den lille sult sig sidst på aftenen og dertil passede resten fint.

Selvom jeg er modstander af, at smide mad ud har jeg ikke den store fidus til rester – kald mig madsnobbet, politisk ukorrekt, eller kald det hvad du vil – jeg får bare ikke det store kick ud af, at tilberede allerede tilberedt mad. Jeg vil meget hellere lave en nu spændende ret – helt fra bunden.

Dog fik denne reste-ret mig til at tænke på, at rester faktisk kan være ok og nogle gange fungere som brændstof til kreativiteten fordi “opgaven” er lidt bunden pga de råvarer man allerede har i huset. Derfor får du også opskriften, hvis man kan kalde den det, på denne anretning for jeg tror faktisk den vil gøre sig fint på et frokostbord – måske med en grøn salat og brød på siden.

Bagt vesterhavs torsk og blomkålspuré med gremolata og hakkede mandler

2 personer – tilberedningstid – 5 min (forudsat du har tilberedt elementerne)

Ca 150 g dampet vesterhavs torsk, eller anden fisk

Ca 2 dl blomkålspuré

2 spsk mandler, hakkede

1 spsk bred persille, finthakket

Skal af en 1/2 økocitron

1 fed hvidløg, meget finthakket

Anret på fad eller tallerken efter temperament.

Skulle du ikke have resterne i forvejen kan du gøre følgende.

1. Damp torsken i lidt hvidvin ved 200 grader i ca 10 min til du kan trække skindet af, fisken er mælkehvid og spændstig når du trykker på den.

2. Kog blomkålen mør i sødmælk, si mælken fra og blend med et par spsk smør. Juster evt konsistensen med kogemælk. Smag til med salt, peber evt. citronsaft. Desto længere tur i blenderen desto mere glat puré – regn med min. 5 min.

3. Bland persille, hvidløg og citronskal sammen og du har en gremolata

Server!

