Tags

, , , , , , ,

Mænd er gadget freaks – punktum. Derfor er det næppe gået nogens næse i min omgangskreds forbi, at jeg har anskaffet mig en gasgrill. Ganske vist fylder den en anselige del af terrassen og aftalen med min kæreste og jeg var, at hvis jeg gjorde terrassen sommer-klar kunne jeg købe mig en gasgrill. Som sagt så gjort! Terrassen blev klar og jeg anskaffede mig en BeefEater gasgrill fra ‘Down under’ hvor de om nogen er glade for kød. Tilfældigvis findes der i BeefEater regi en (lang) række ekstra udstyr – herunder også en pizzaovn som jeg naturligvis måtte eje. Forventningerne var derfor store da jeg for første gang tog pizzaovnen i brug og havde inviteret naboerne til hjemmelavet pizza – nu på gasgrill.

Gasgrillen monteret med pizzaovnen klar til at blive taget i brug – men først når  termometret rammer 250 grader (den topper på 360 grader!). Ventetiden er lang – også selvom det kun tager 10 min. fra 0-250…

Arbejdsfordelingen hjemme hos mig er den, at jeg tager mig af det meste madlavning – blot med en enkelt undtagelse, bagværk. Det er min kærestes domæne – med rette for Tina er super dygtig til at bage hvad enten det gælder det det søde eller salte køkken.

Den ‘rå’ pizza inden mødet med den meget varme pizzasten og ditto “ovn”… Pizzaen  var smurt med en fyldig “chunkey” tomat sovs og toppet med chorizo, grillet squash, grilllet peberfrugt og naturligvis mozzarella i to varianter samt frisk timian. Jeg forsøger altid at køre less is more, når jeg laver pizza, men på forunderlig hvis kommer der ofte 5-6 forskellige slags fyld på. Gør dig selv en tjeneste – kør med maks 3 – så får du lettere ved at opnå en knasende sprød bund – og det vil du gerne.

Pizzaen syder lystigt ved 250 grader og bliver smuk og gylden.

Færdig pizza toppet med frisk basilikum.

Basisdej til pizza – opskriften er fra min kæreste, Tina.

3 dl. vand, håndvarmt

500 g Tipo 00 italiensk hvedemel

25 g gær

4 spsk god olivenolie

1 tsk salt

Fremgangsmåde

Opløs gæren i håndvarmt vand, tilsæt olie og salt. Vend melet i og rør dejen på røremaskine til rette konsistens – dvs. til dejen er smidig og slipper skålen. Juster evt. med mere vand eller mel efter behov. Vigtigst af alt – dejen skal være glat og smidig.

Lad dejen hæve ca 30-45 min. med en fugtigt klæde over, inden den slås ned og rulles ud til ønsket størrelse. Husk – den skal være tynd…

Fyld

Kun fantasien sætter grænser! Her har jeg brugt følgende ingredienser (til 4 pizzaer). Men husk, at jo mere fyld du putter på din pizza desto større risiko er der for, at den bliver våd i stedet for knasende sprød. En tommelfingerregel jeg selv (nogen gange) bruger – helt optimalt bør du begrænse dig til 3 ting på pizzaen ud over tomatsovs og ost.

Chunky tomatsovs – se her hvordan

Mozzarella i to versioner, frisk og revet

Chorizo

Parmaskinke

Grillet squash

Grillet rød peberfrugt, afskindet

Efter pizzaen er bagt:

– friske basilikum blade

– friske sherrytomater

– frisk timian

Hvis du ikke lige har fået anskaffet dig en gasgrill med tilhørende pizzaovn, kan du også få et ok resultat i din almindelige ovn – bare husk at bruge en pizza bagesten. Den gør hele forskellen.

Vintip

Vi drak en herlig Toscaner – Botaccio 2007 gjort på Sangiovse fra Poderi del Paradiso i San Gimignano – en fantastisk pizzavin (positivt ment). Vælg generelt gerne italiensk vin til pizza eksempelvis Chianti eller måske en Rosso di Montalcino?

