Tags

, , , ,

Dén dag jeg opdagede, at min risotto rest kunne genopstå i en, om muligt, bedre version end den oprindelige, var en lykkens dag. Måske sat lidt på spidsen, men ikke desto mindre sandt for jeg kan rigtig, rigtig godt lide risotto.

Det skete ofte, at jeg havde en risotto rest som gik til spilde fordi genopvarmning bestemt ikke er en mulighed. Nogle gange var resten større end andre og de gange hvor resten udgjorde et egentligt måltid, var ærgrelsen ditto stor. Jeg bryder mig af princip ikke om, at smide mad ud og specielt ikke risotto. Faktisk, kan jeg ikke komme i tanke om andre retter der forvandler sig bedre end transformationen fra risotto til arancini.

Selvom jeg har rejst i Italien, spist på italienske restauranter i Danmark og i øvrigt er begejstret for det italienske køkken, så havde begrebet arancini forbigået min opmærksomhed. I hvert fald, at jeg selv kunne lave denne sprøde, rige snack.

Førhen lavede jeg ubevidst for meget risotto, nu laver jeg med fuldt overlæg en større portion end der bliver spist. Resten køler jeg af og kommer i fryseren til senere brug.foto

Arancini – friterede risotto kugler

Tilberedningstid – ca. 30 min., afhængig af mængde

Ingredienser

En rest af din favorit risotto, køleskabs afkølet (eller frisklavet og afkølet)

Hele æg, til panering

Panko mel, til panering

Evt. pecorino ost til fyld

Fremgangsmåde

Form kugler af risottoen og sæt til side på en tallerken.

Pisk æg sammen.

Hæld panko mel i en skål.

Vend først risotto kuglerne i æg og dernæst i panko mel. Når alle kuglerne er paneret gentages processen. Det er dobbeltpaneringen der giver det ekstra sprøde bid. Og det vil du gerne have.

Varm olien op i din friteuse til 180 grader eller alternativt i en gryde. Ved sidstnævnte model er olien klar, når olien syder omkring en træ tandstik.

Nu er du klar til at sænke risotto kuglerne i den varme olie hvorved de skifter navn til arancini. De skal have ca. 5-6 minutter eller til de passende gyldenbrune og sprøde. Sæt dem til afdrypning på køkkenrulle inden servering. Pas på – de holder djævelsk godt på varmen.

Tip

Du kan pimpe dine arancini ved, at trykke en tommeltot i midten og fylde lidt pecorini i midten, inden du panerer.

Panko mel er et must. Hvorfor? Fordi en del af hemmeligheden ligger i sprødheden, som panko melet er leveringsdygtigt i. Det forhandles i asiatiske special forretninger og i velassorterede supermarkeder.

Vin tip

Tør amontillado eller fino sherry er en fantastisk ledsager. Vintage Champagne med lidt alder eller, blot Champagne med god fylde, går også glimrende til. Ved denne lejlighed blev de skyllet ned med en tør Champagne fra 2004 og estragon mayo til at dyppe i.